Am avut plăcuta ocazie de a participa la un webinar cu CEO-ul Payoneer, Scott Galit şi de a asculta despre viziunea de viitor a fondatorului când a început prima dată această afacere, tacticile de investiţii pentru creşterea capitalului şi la ce ar trebui să se uite investitorii atunci când doresc să investească în domeniul Fintech.
În anul 2010, un tânăr, plin de experienţă şi pasionat de a ajuta oamenii şi de a dezvolta serviciile financiare cum le ştim, se prezintă în fața sediului Payoneer şi îşi începe cariera în cadrul acestei firme. Acesta înainte de a intra în echipa Payoneer, a fost:
- Global Head of Prepaid – MasterCard;
- Fondatorul şi CEO – Solspark;
- General Manager – First Data Prepaid;
- EVP – Meta Payment Systems.
Din vorbele sale, foarte uşor se putea simţi energia pozitivă şi mândria pe care o avea când vorbea despre obiectivele companiei, dar şi despre potenţialul care se extinde către nelimitate oportunităţi. Acesta locuieşte în New York, împreună cu soţia sa, cei doi copii şi câinele lor, Luna.
Viziunea Payoneer
Scott Galit ne povestea cum totul a început de la o idee: „Cum putem să construim o platformă globală, cât mai accesibilă cu putință de către orice business? Fără blocaje sau fricţiune între cumpărător şi vânzător. Am evoluat grozav de mult, trăind într-o lume integrată, sofisticată, digitală.” Acesta a continuat şi să ne expună că nucleul activităţii este de a oferi un sens democratizat al plăţilor online în întreaga lume (un acces democratic), care aduce firmei peste 3000 de aplicanţi pe lună.
„Payoneer îmbrăţişează oportunitatea„. Acesta este un fel de potrivitor între vânzători şi cumpărători, un punct de intrare pe pieţele digitale. Oferind servicii de facturare globală şi conturi multi-currency, Payoneer doreşte să ajute firmele mici să cumpere marfă nu doar local ci şi global, scurtând costurile.
De reţinut că Payoneer nu este o firmă de consum, ci una B2B (Business to Business), astfel pe lângă sistemul de plăţi, ajută şi prin rezolvarea complexităţii integrării sistemului, introducerea capitalului în investiţii şi să îşi gestioneze mai bine afacerea. El doreşte, ca firma să fie văzută ca fiind partenerul la care lumea se duce pentru soluții.
Strategia celor 4 grinzi pentru creşterea capitalului
„În momentul de faţă, am avut şi încă avem atât de mult avânt în ecosistemul pieţelor.”
1. Accelerarea investiţiilor. Există diferite echipe în câteva zeci de pieţe care se ocupă de descoperirea a noi metode de a-şi mări capitalul. Cea mai importantă este metoda parteneriatelor, nu doar cu firme clienţi cât şi cu alte firme mari. Printre acestea se enumeră 8 dintre 10 cele mai mari companii, enumerând câteva: eBay, Amazon, AirBnB.
2. Vânzarea de „white labels” către mici afaceri. White label este procesul în care o firmă îşi scoate brand-ul de pe produs sau serviciu şi îl oferă către o firmă pentru a şi poziţiona propriul logo. Scott ne-a povestit că multe firme nu susţin această practică, dar el crede că este o altă mare oportunitate de a se întinde pe mapamond.
3. Creşterea cu adevărat a produselor cât şi a serviciilor companiei noastre. Chiar dacă au ajuns la un apogeu momentan, în care totul merge bine, echipa Payoneer doreşte în continuu să îşi dezvolte produsele la noi nivele. Scott Galit ne-a dezvăluit că pregăteşte un card virtual, care este în total parteneriat cu MasterCard.
4. Realizare conceptului de platformă globală. Realizând că există diferite ţări, diferite culturi şi diverite categorii de oameni, a înţeles ideea că există diferite fonduri şi nevoi de achiziţie. Payoneer încearcă să ofere diferite produse/servicii în funcţie de situaţia financiară a ţării, venind şi cu o poveste. La finalul unui eveniment de public speaking în Daka, Bangladesh, se afla o linie de oameni care doreau să îl îmbrăţişeze, să facă poze cu el şi să îi mulţumească. Datorită companiei lui, nu mai trebuiau să se mute, puteau să facă ce doreau, fix de unde erau.
Domenii ce vor prezenta mari schimbări
Una dintre întrebările de la finalul discuţie a fost: „Care domeniu sau domenii crezi că vor prezenta mari schimbări în viitor?”. Acesta a explicat cum toate lucrurile cum le știm vor urma să se expandeze şi să evolueze în căi, pe care probabil noi nici nu le putem percepe măcar, dar a dorit să pună accent pe două în special.
1. Investiţii alternative – Cryptomonedele ca şi clasă de active
Acesta a descris că aprecierea preţului care probabil va continua aşa, vine şi de la creşterea continuă a cererii. Atât Hedge Fund-urile cât şi marii investitori au început să investească în Crypto. Nu putem vorbi de sume mari, 1-2%, dar aceștia doresc măcar puţină expunere la acest tip de investiţii. În cazul în care acestea cresc enorm, vor ajuta portofoliul pe viitor să se regleze, în cazul în care vor scădea, nu e o pierdere mare. „Astfel se creează un fenomen de lichiditate inflexibilă„. De asemenea, ar trebui văzută şi ca o altă metodă de a multiplica banii pe o perioadă lungă precum acţiunile sau aurul.
Însă, în funcţie de cum restricțiile vor deveni mai puternice şi guvernele vor încerca să dea sancţiuni pentru a controla situația, ce deja se şi întâmplă, nu putem şti ce se va întâmpla în viitor. „Ori va sfârşi ca aurul, ori va sfârşi mai rău ca aurul, ori mai bine”. Tot ce putem să facem este să aşteptăm şi să adaptăm strategia de minimă expunere.
2. Întregul sistem global bancar
Putem pica cu toţii de accord, că sistemul bancar cum îl ştim, este într-o continuă dezvoltare şi totul va fi transformat. Un mare factor este utilizarea Crypto Tehnologiei care va da naştere mai multor oportunităţi. Scott crede că una dintre cele mai mari va fi utilizarea unei infrastructuri comune. „Noi lucruri se vor întâmpla şi cu acestea, noi eficientizări vor fi descoperite. Odată cu evoluţia sistemului, vom evolua şi noi pentru că vom fi o parte din acest întreg. După cum puteţi vedea, este destul de relevantă această schimbare pentru noi”.
În concluzie, Scott Galit oferă nişte idei foarte interesante şi o descriere foarte corectă a activităţii Payoneer. Acesta a încheiat, spunând că firma lui doreşte să ofere un impact asupra lumii, pentru că asta este pasiunea companiei, chiar ADN-ul acesteia.
„Când ei reușesc, reușim și noi” – Scott Galit